Jak rozliczyć wynajem długoterminowy samochodu w firmie?

Wynajem długoterminowy samochodu cieszy się coraz większym powodzeniem – zarówno wśród firm, jak i osób prywatnych. Szczególnie jednak jest atrakcyjny właśnie dla podmiotów gospodarczych, ponieważ można zdecydować się na wypożyczenie nawet całej floty. Warto przy tym wiedzieć, jak rozliczyć wynajem samochodu, prowadząc własną działalność. Czy takie rozwiązanie jest naprawdę opłacalne pod względem finansowym?

Wynajem długoterminowy samochodu w firmie – na jakich zasadach?

Wiele osób może mylnie odbierać wynajem długoterminowy auta w firmie, podchodząc do takiej usługi jak do typowego leasingu. W rzeczywistości jednak rozwiązanie to jest zupełnie czymś innym. Można to potraktować na takiej samej zasadzie, jak opłatę abonamentową za korzystanie z Internetu z jednej z sieci działających na rynku.

Różnica polega jedynie na tym, że korzysta się z fizycznego przedmiotu potrzebującego paliwa, żeby działać, a Internet wymaga prądu, aby móc z niego korzystać. W obydwu przypadkach płaci się za ten dodatek, dzięki któremu sprzęt może pracować bez zarzutu. Wiedząc to, jak funkcjonuje wynajem samochodu długoterminowy, o wiele łatwiej podejść dzięki temu do rozliczenia tego wydatku w swojej firmie.

Jak rozliczyć wynajem długoterminowy samochodu w firmie?

Jak rozliczyć wynajem długoterminowy samochodu w firmie? Podobnie jak w przypadku, gdy korzysta się z innych usług, wpisujących się w dłuższy okres, można wliczyć abonament za użytkowanie auta w koszty uzyskania przychodu. Korzystając na przykład z oferty https://carforyou.com.pl/wypozyczalnia-samochodow-szczecinek/, trzeba jednak mieć świadomość, że nie wystarczy uwzględnić kwoty wpisujące się w sam najem.

Jeśli chodzi o wynajem samochodu w firmie, jak rozliczyć taki wydatek? Istnieją dwie możliwości odliczenia, czyli w 100% VAT lub w 50% VAT. Wszystko zależy od tego, czy korzysta się z wypożyczonego auta tylko w celach zawodowych, czy również prywatnych. W drugim przypadku przepisy pozwalają odliczyć tylko połowę kwoty ponoszonej na opłacenie wynajętego samochodu. Ponadto zgodnie z obowiązującym prawem, aby móc odliczyć takie koszty, wartość auta z wypożyczalni nie powinna przekraczać 150 tys. zł.

Wynajem samochodu w firmie – jak rozliczyć koszty eksploatacyjne?

Chcąc rozliczyć koszty eksploatacyjne, należy wiedzieć, co się w nie wlicza, gdy jeździ się wypożyczonym samochodem. Przeważnie można wliczyć wspomniane już paliwo, ale jeśli dojdzie do stłuczki z winy wynajmującego, wtedy również wydatki związane z naprawą. Zanim skorzysta się z oferty wypożyczalni, warto dokładnie dowiedzieć się, na jakie udogodnienia można liczyć bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Najważniejsze takie aspekty to ubezpieczenie po stronie wypożyczalni, a także konserwacja, naprawa i przeglądy techniczne. Ponadto nie każda firma gwarantuje w ramach standardowego abonamentu brak dodatkowych kosztów za przekroczenie limitu kilometrów czy strefy, po jakiej można się poruszać wypożyczonym pojazdem.

Niezależnie jednak od tego, co konkretnie wlicza się w koszty eksploatacyjne, gdy podpisze się umowę z wybraną wypożyczalnią, rozlicza się je zawsze tak samo. Mianowicie ten rodzaj i wydatki związane z najmem uwzględnia się jako wszystkie koszty ponoszone za wypożyczenie auta. Prowadząc rachunkowość, trzeba pamiętać, że nie można odliczyć więcej wydatków związanych z eksploatacją samochodu, niż 75% wszystkich kosztów związanych z przychodami i rozchodami.

Wynajem samochodu – jak rozliczyć taki wydatek? Samodzielnie czy poprzez biuro rachunkowe?

Jeśli chodzi o wynajem samochodu, jak rozliczyć taki koszt? Właściciel firmy może zastanawiać się nad tym, czy zrobić to we własnym zakresie, czy lepiej zdać się na biuro rachunkowe. Jako że zwykle przedsiębiorstwo ma do rozliczenia więcej różnych wydatków niż te związane stricte z wynajmowaniem pojazdów z wypożyczalni, warto wybrać opcję, która jest dostosowana np. do wielkości przedsiębiorstwa.

Im więcej firma zatrudnia osób i im szerszy jest jej rynek zbytu, tym lepsze rozwiązanie stanowi powierzenie ksiąg profesjonaliście z biura rachunkowego. W ten sposób można ograniczyć koszty związane z zatrudnianiem pracownika, a także zdać się na odpowiedzialność instytucji zewnętrznej, która zwykle korzysta z ubezpieczenia w razie ewentualnych pomyłek.