Sprężyna zacisku hamulcowego w motocyklu – do czego służy?

Sprężyna zacisku hamulcowego jest elementem, dzięki któremu zacisk hamulcowy i jego składowe utrzymują się w prawidłowej pozycji w układzie hamulcowym motocykla. Sprężyna sprawia, że zacisk nie porusza się względem tarczy, nawet jeśli występują drgania w czasie jazdy. Jakie mogą być konsekwencje uszkodzenia sprężyny dla całego układu? W tym artykule opowiemy o roli sprężyny i najważniejszych kwestiach dotyczących tego elementu.

Sprężyna zacisku hamulcowego – do czego służy?

Prawidłowe działanie zacisku hamulcowego wymaga, by zacisk i jego najważniejsze elementy były położone w optymalnej pozycji względem innych elementów w układzie hamulcowym. Wówczas siła hamowania wymuszoną dźwignią lub klamką przez motocyklistę może być odpowiednio skierowana i całkowicie przeniesiona na klocki oraz tarczę.

Nieodzowną składową zacisku jest więc dedykowany element – sprężyna zacisku hamulcowego. Za sprawą sprężystego materiału, a więc szybko wracającego do pierwotnego kształtu, sprężyna może utrzymywać elementy zacisku w odpowiedniej pozycji. Bez znaczenia jest wówczas fakt narażenia na drgania i różne siły podczas jazdy.

Pamiętajmy jednak, że sprężyna zacisku hamulcowego to element narażony na zużycie, dlatego po upływie czasu traci swoje właściwości. Wtedy konieczna jest szybka wymiana, ponieważ nieutrzymywanie optymalnej pozycji elementów będzie skutkowało jego nieprawidłową pracą i nierównomiernym zużyciem klocków. Nie będą one też działały prawidłowo. Należy też dobierać sprężyny wysokiej jakości i upewnić się, że są zamontowane poprawnie.

Bezawaryjne działanie hamulca tarczowego jest możliwe tylko wtedy, gdy każdy jego element w pełni spełnia swoją rolę.

Sprężyna zacisku hamulcowego – przeznaczenie i sposób działania

Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej, rolą sprężyny mocującej jest utrzymywanie zacisku hamulcowego w prawidłowej pozycji. Oznacza to, że nie może dojść do ruchów zacisku hamulcowego względem jego wspornika. Tym samym zapewnia to prawidłową pozycję klocka hamulcowego. Podczas użytkowania, szczególnie dłuższego sprężyna mocująca traci na sprężystości, a nawet może pęknąć.

Uszkodzenie lub brak sprężyny mocującej można rozpoznać po charakterystycznych odgłosach. W konsekwencji może dojść do przedwczesnego zużycia hamulca. Kiedy robimy przegląd układu hamulcowego w motocyklu, nie pomijajmy dokładnego sprawdzenia stanu sprężyny mocującej zacisk hamulcowy.

Do czego służy sprężyna zacisku hamulcowego? Informacje na zakończenie

Zaciski hamulcowe to niezbędny element, by cały układ hamulcowy mógł działać sprawnie. Co najważniejsze – odgrywają kluczową rolę dla naszego bezpieczeństwa. Zamontowane są zwrotnicy koła – w zaciskach jest generowana energia wysuwająca tłoczek i dopychająca klocki hamulcowe do tarczy.

W pierwszej kolejności dociskany jest jeden z klocków, a następnie drugi. Siła tarcia, która jest w ten sposób wytwarzana, sprawia, że pojazd zatrzymuje się w miejscu. Sprężyna zacisku hamulcowego jest odpowiedzialna za utrzymanie zacisku w odpowiedniej pozycji. Wszystko dzięki wyeliminowaniu ruchów zacisku względem wspornika. Równocześnie stanowi to warunek dla zachowywania prawidłowej pozycji klocka hamulcowego. Nie można doprowadzić do nadmiernej eksploatacji tej części, ponieważ poprzez utratę sprężystości, sprężyna pęka, co może być dla nas niebezpieczne.

Podsumowując, sposób działania sprężyny zacisku hamulcowego nie jest skomplikowany.  Jeśli sprężyna spełnia swoje główne zadanie i utrzymuje zacisk hamulcowy na swoim miejscu, klocki hamulcowe są bezpieczne, a w związku z tym, nasze hamowanie również. Dzięki dbaniu o tę część, możemy wykluczyć niedopuszczalne ruchy tego komponentu odbywające się względem wspornika.

Pamiętajmy, że sprężyna traci po pewnym czasie swoje właściwości. Z tego powodu nie należy zwlekać z wymianą – pęknięcie jest dość poważne w konsekwencjach, szczególnie jeśli prędko nie zauważymy tej usterki. Sama wymiana nie jest droga. Jeśli nie wiemy, jak to zrobić, warto zwrócić się o pomoc do specjalisty.